Rykkerskrivelse
Oplever du, at dine fakturaer ikke bliver betalt til tiden? En manglende betaling kan hurtigt påvirke din virksomheds likviditet. Første skridt i processen med at inddrive et udestående er en professionel rykkerskrivelse. Det er afgørende, at denne proces håndteres korrekt – både for at fastholde en god kunderelation og for at sikre, at sagen lovligt kan overgå til inkasso, hvis betalingen fortsat udebliver.
Forskellen på en faktura og en rykkerskrivelse
En faktura er det oprindelige krav, du sender til din kunde med en aftalt betalingsfrist. En rykkerskrivelse er en påmindelse, som du sender, efter at betalingsfristen på fakturaen er overskredet. Formålet er at gøre debitor (skyldner) opmærksom på den manglende betaling og give en ny frist.
Regler for rykkergebyrer
Du har ret til at pålægge et rykkergebyr for at dække de administrative omkostninger ved at udsende en påmindelse. Lovgivningen sætter dog klare grænser:
- Maksimalt gebyr: Du må maksimalt pålægge et gebyr på 100 DKK pr. rykkerskrivelse.
- Maksimalt antal: Du kan højst sende 3 rykkerskrivelser med gebyr for det samme krav.
- Tidsinterval: Der skal være mindst 10 dages interval mellem hver gebyrpålagt rykkerskrivelse.
For handler mellem virksomheder (B2B) har du desuden mulighed for at pålægge et fast kompensationsbeløb på 310 DKK, så snart betalingsfristen er overskredet.
Det afgørende skridt: Inkassovarsel (Inkassolovens §10)
Det er op til kunden selv at beslutte, om de ønsker at sende inkassovarsel til skyldner, eller om sagen allerede dagen efter fakturaens forfald ønskes overdraget til NoRisk Inkasso ApS. Ved overdragelse til os håndterer vi hele processen på kundens vegne – herunder udsendelse af inkassovarsel, påkrav og den videre inddrivelse af kravet.
Et gyldigt inkassovarsel jf. Inkassolovens §10 skal:
- Tydeligt angive, hvilket krav det drejer sig om (f.eks. fakturanummer og beløb).
- Give debitor en frist på mindst 10 dage til at betale gælden.
- Eksplicit angive, at sagen vil blive overdraget til inkasso (f.eks. til NoRisk Inkasso ApS), hvis fristen ikke overholdes, og at dette vil medføre yderligere omkostninger for debitor.
Uden dette varsel kan vi ikke lovligt påbegynde den udenretlige inkassoproces – Vi kan som beskrevet gøre det på vores kundes vegne, hvis de ikke selv ønsker at bruge tid på det.
Når rykkerprocessen fejler: Gratis udenretlig inkasso
Hvis debitor fortsat ikke betaler efter at have modtaget et gyldigt inkassovarsel med 10-dages frist, afsendes inkassobrev (påkravsskrivelse) og herefter påbegynder vi telefonisk kontakt til skyldner med henblik på en udenretlig afvikling af gældsposten.
Denne service er 100% gratis for dig som kreditor. Vi pålægger de lovbestemte inkassoomkostninger direkte på debitors regning, i fuld overensstemmelse med loven. Vi tager os af al dialog og administration – uden oprettelsesgebyr eller abonnement for dig.
Hvad hvis den udenretlige inkasso ikke virker?
Skulle debitor fortsat nægte at betale, vurderer vi sagen til retslig inkasso. Her tager vi sagen videre til Fogedretten via et betalingspåkrav for at opnå en juridisk dom over kravet.
For denne proces betaler du som kreditor kun den lovpligtige retsafgift til domstolen. Vi tager en aftalt procentdel af hovedstolen(maksimalt 10%), men kun hvis vi har succes med at inddrive pengene i Fogedretten.
Skulle din kunde have indsigelser mod kravet, betragtes sagen som en “tvist”. Her vil vi analysere sagens substans og give dig et uforpligtende tilbud på at føre sagen videre.