Kreditor

Hvad er en Kreditor

En kreditor er en person, virksomhed eller offentlig myndighed, der har et økonomisk krav mod en anden part. Med andre ord er det den, der har penge, en vare eller en ydelse til gode. Den part, der skylder pengene, kaldes en debitor. Et kreditor-debitor-forhold opstår typisk, når en vare eller tjeneste sælges på kredit, eller når der ydes et lån. For eksempel bliver en håndværker kreditor, når han har udført et stykke arbejde, men endnu ikke har modtaget betaling fra kunden.

Kreditors rettigheder ved manglende betaling

Når en debitor ikke betaler sin gæld til tiden, har kreditor en række rettigheder for at inddrive sit tilgodehavende. Først og fremmest kan kreditor udsende rykkere for at minde debitor om den ubetalte regning. I den forbindelse har kreditor ret til at pålægge rykkergebyrer, så længe reglerne i renteloven overholdes. Der må maksimalt pålægges et rykkergebyr på 100 kr. pr. rykker, og der kan højst sendes tre gebyrpålagte rykkere for den samme fordring. Derudover kan kreditor kræve morarenter fra forfaldsdatoen, som kompensation for den forsinkede betaling.

Fra rykkerprocedure til inkasso

Hvis debitor fortsat ikke reagerer på rykkere, kan kreditor eskalere sagen og igangsætte inkassoprocessen. Dette indebærer typisk, at der sendes et inkassovarsel, som giver debitor en frist på mindst 10 dage til at betale gælden. Betales gælden ikke inden for denne frist, kan sagen overgå til egentlig inkasso. Kreditor kan vælge selv at stå for inddrivelsen (egeninkasso) eller overlade opgaven til et professionelt inkassofirma eller en advokat. Den første fase er normalt udenretlig inkasso, hvor man forsøger at få debitor til at betale frivilligt, eventuelt gennem en afdragsordning, uden at involvere retssystemet.

Retslig inddrivelse af gælden

Hvis den udenretlige inkassoproces ikke fører til betaling, kan kreditor tage retslige skridt for at gennemtvinge kravet. For ubestridte krav (hvor debitor er enig i gældens eksistens og størrelse) kan kreditor sende et betalingspåkrav til fogedretten via den forenklede inkassoproces. Hvis debitor gør indsigelse, eller hvis kravet er bestridt fra start, må kreditor anlægge en almindelig retssag. Uanset vejen er målet at opnå et eksekutionsgrundlag – en dom, et betalingspåkrav med 2. påtegning eller et frivilligt forlig – som giver kreditor ret til at få fogedens hjælp til at inddrive gælden. Dette kan ske ved, at fogeden foretager udlæg i debitors værdier, f.eks. bil, bolig eller bankindestående.

Kreditors pligter og god inkassoskik

Selvom en kreditor har ret til at inddrive sin gæld, er der klare grænser for, hvordan det må foregå. Kreditor og dennes eventuelle inkassopartner skal altid overholde reglerne i inkassoloven, herunder kravet om “god inkassoskik”. Dette princip indebærer, at debitor ikke må udsættes for urimeligt pres, chikane eller trusler. Kreditor må heller ikke kontakte debitor på upassende tidspunkter eller steder, og gælden må ikke offentliggøres. Al kommunikation skal være saglig, og de omkostninger, der pålægges, skal have hjemmel i loven. Overtrædelse af god inkassoskik kan medføre, at kreditor mister retten til at få dækket sine inkassoomkostninger og i grove tilfælde kan straffes med bøde.