Inkassoloven §10
Hvad er inkassoloven paragraf 10?
Inkassoloven paragraf 10, ofte blot kaldet § 10, er en central bestemmelse i den danske inkassolov. Paragraffen fastsætter de specifikke krav, som en kreditor eller et inkassofirma skal opfylde, før de må påbegynde selve inkassoprocessen over for en skyldner. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at skyldneren modtager et klart og tydeligt varsel om, at gælden vil blive overdraget til inkasso, hvis den ikke betales. Dette varsel giver skyldneren en sidste chance for at betale, før der pålægges yderligere omkostninger i forbindelse med gældsinddrivelsen.
Krav til varslet i henhold til § 10
For at et inkassovarsel er gyldigt, skal det opfylde to primære betingelser. For det første skal der sendes en skriftlig påkravsskrivelse til skyldneren. For det andet skal denne skrivelse indeholde et specifikt varsel med en betalingsfrist på mindst 10 dage. Varslet skal tydeligt informere skyldneren om, at sagen vil blive overdraget til inkasso, hvis betalingen udebliver inden for fristen. Derudover skal det fremgå, hvilke yderligere omkostninger skyldneren kan forvente at blive pålagt, hvis sagen overgår til inkasso. Disse omkostninger er reguleret og afhænger af gældens størrelse. Uden dette specifikke varsel og den tilhørende frist er det ikke lovligt at starte en inkassosag.
Hvem sender et § 10-varsel?
Et § 10-varsel kan sendes af enten den oprindelige kreditor eller af det inkassofirma, som kreditor har hyret til at varetage inddrivelsen. I praksis sender mange virksomheder selv varslet som en del af deres rykkerprocedure, typisk i den anden eller tredje rykker. Hvis en kreditor sender en faktura og efterfølgende en rykker uden et § 10-varsel, vil det første skridt for et inkassofirma være at udsende netop et sådant varsel. Denne procedure er en fundamental del af den indledende udenretlig inkasso, hvor man forsøger at få gælden inddrevet uden at involvere retssystemet.
Konsekvenser ved manglende overholdelse
Hvis en kreditor eller et inkassofirma iværksætter inkasso uden først at have sendt et gyldigt varsel i henhold til § 10, handler de i strid med “god inkassoskik”. Reglerne for god inkassoskik er beskrevet i inkassoloven § 9 og har til formål at beskytte skyldneren mod urimelig eller aggressiv inddrivelsespraksis. Konkret betyder en overtrædelse, at skyldneren ikke er forpligtet til at betale de inkassoomkostninger, der er blevet pålagt. Skyldneren hæfter stadig for den oprindelige gæld (hovedstolen) og eventuelle renter, men selve inkassosalæret kan ikke opkræves, før lovens krav om varsling er opfyldt. Dette understreger vigtigheden af at følge proceduren korrekt for at sikre en lovlig og effektiv inddrivelse.
Eksempel på anvendelse af § 10
En håndværker har udført et stykke arbejde for en kunde og sendt en faktura med en betalingsfrist på 14 dage. Da kunden ikke betaler, sender håndværkeren en rykker. I denne rykkerskrivelse tilføjer håndværkeren følgende tekst: “Såfremt vi ikke modtager din betaling inden 10 dage fra datoen på denne skrivelse, vil vores krav blive overdraget til inkasso uden yderligere varsel. Dette vil medføre yderligere omkostninger for dig.” Her fungerer rykkeren samtidig som det lovpligtige inkassovarsel. Hvis kunden fortsat ikke betaler inden for de 10 dage, kan håndværkeren lovligt overdrage sagen til et inkassofirma eller selv påbegynde egeninkasso.